1)
DIMENSI PERUBAHAN BUDAYA SOSIAL DAN POLITIK
TERHADAP
PEMBUDAYAAN BANGSA MALAYSIA
Di dalam novel ‘Interlok’
ini, terdapat beberapa watak yang dinamik. Antaranya ialah Maniam, Seman, Cing
Huat, Yew Seng dan juga Lazim. Mereka ini kesemuanya secara kebetulan mewakili
tiga kaum terbesar di Tanah Melayu. Setiap watak dalam novel ini dipaparkan
secara kronologi dengan baik. Terdapat perubahan minda dan sikap yang cuba
diketengahkan. Ini akhirnya membawa kepada pemancaran elemen penyatuan yang
cukup meyakinkan.
Maniam berpindah dari
sebuah estet ke sebuah estet yang lain sehingga dia mendapat pekerjaan di kebun
kelapa di Cangkat Lima. Keterbatasan ruang komunikasi dengan kaum lain
menjadikan watak Maniam ini kelihatan statik. Sehinggalah dia berjumpa dengan
Seman, anak Pak Musa yang pernah menyelamatkannya dalam satu serangan untuk
membunuhnya dahulu. Rasa terhutang budi itu membuatkan Maniam begitu akrab
dengan Seman. Jelas bahawa, keutuhan jalinan persahabatan mereka adalah
berasakan prinsip kemanusiaan yang begitu mendalam. “Bapamu itu, kawan baikku,”
akui Maniam kepada Seman.( halaman 291). Ketulusan persahabatan mereka ini
menyumbang kepada perpaduan yang kukuh dan utuh.
Seman, anak Pak Musa dan
Mak Limah digambarkan sebagai seorany yang tidak berpelajaran. Seman pada
awalnya mendendami peniaga Cing Huat. Dalam keadaan huru-hara ekoran pendudukan
Jepun, dia telah menyelamatkan Poh Eng, anak Cing Huat dan juga turut
menyelamatkan ibunya sendiri. Sikap Seman secara tidak langsung telah mengubah
pandangan Cing Huat dalam aspek hubungan kaum. Petikan yang menggambarkan
perubahan sikap Cing Huat :
Baru malam ini, dia
teringat dan berasa apa yang dikatakan oleh anaknya itu benar. Dia terlalu
memandang rendah pada orang Melayu. Dia tidak pernah menganggap mereka manusia
beradab seperti dia. Dia selalu mengatakan bahawa mereka pemalas. Dia mahu
menari keuntungan sahaja daripada mereka. Kalau mereka memberi keuntungan wang
kepadanya, dia berbuat baik, kalau tidak, dia menganggap mereka itu seperti
sampah. Sekarang baru dia terasa bahawa
kata-kata anaknya itu benar. Orang-orang Melayu itu pun manusia juga. (halaman
321)
Yew Seng anak kepada Cing Huat. Wataknya adalah contoh
kepada kebangkitan baru kepada generasi kedua ini di Tanah Melayu. Dia
menyalahkan penjajah atas polarisasi yang berlaku dan sering bersimpati dengan
apa yang dikatakan oleh Lazim tentang kemunduran orang Melayu. Yew Seng
menyertai gerakan gerila untuk menentang Jepun dan berjuang di hutan. Sewaktu
pulang, dalam dialognya kepada bapanya, dia berkata, “Salah kita juga, kita tak
mahu tahu tentang hal mereka. Kita Cuma mahu ambil duit mereka saja. Kita tak
pernah kenal hati perut mereka.:(halaman 343). Yew Seng terus berkawan baik
dengan Lazim. Walaupun berlainan bangsa, tetapi perubahan diri mereka adalah
sama. Masing-masing bangkit dalam kesedaran nasionalisme dalam ideology masing
bagi menempuh perubahan arus politik negara masa itu. Pada generasi kedua
inilah berlakunya perubahan politik dan sosial di Tanah Melayu yang menjadi
penanda kepada perpaduan berdasarkan asas penerimaan secara rela.
2)
INTERLOK –WACANA PERPADUAN DALAM PEMBINAAN NEGARA
BANGSA
Secara sosiologinya, Interlok ditulis dengan
menggambarkan latar sebenar masyarakat yang menghuni Malaysia selepas
kemerdekaan. Semua kaum di Malaysiabersatu padu dalam membentuk perpaduan dalam
apa jua bidang sama ada politik,ekonomi dan sosial. Citra masyarakat dalam
setiap kaum digambarkan secara lengkapdengan kehidupan yang hakikatnya berlaku
pada masa sekarang.Interlok yang ditukangi pengarang adalah menggambarkan satu landasan
untuk mempupuk semangat baharu kepada sebuah negara yang sudah keluar dari
kurungan penjajahan. Justeru, Interlok dijadikan landasan untuk menyaran
pembaca terutamanya dalam kalangan remaja mencipta perpaduan kaum yang berbeza
latar belakang sejarahnya.
Interlok mempunyai auranya sendiri setelah pembaca
mula membacanya. Bacaan yang penuh penghayatan dan garapan pengarang melalui
plot penceritaan yang baik dan dramatis membuktikan pembaca seolah-olah turut
berada di latar peristiwa yang diperincikan, mendengar sendiri percakapan watak
dan menyelinap masuk dalam fikirandan perasaan mereka.Interlok juga menunjukkan
perwatakan ketiga-tiga watak yang mewakili setiapkaum di Malaysia jelas sudah
berbeza berbanding dalam tiga bab yang pertama. Semanmula membuktikan
kegigihannya bekerja dan menyedari haknya sebagai orang Melayu.Ching Huat yang
mengakui di tanah inilah tempat dia mendapatkan rezeki bersama kaumyang lain.
Malah, anak Ching Huat iaitu Yew Seng juga dicorakan
sebagai watak yangmemupuk sikap berbaik-baik dengan orang Melayu seperti Lazim.
Maniam dan Ramakrishnan pula digambarkan sebagai watak yang senang membantu orang
lain tanpamengira kaum. Justeru, kekuatan Interlok bukan sahaja bergantung pada
watak watak yangditonjolkan pengarang, malah penerapan nilai-nilai kemanusiaan
dan jalinan saling bantu-membantu dan saling kasih-mengasihani dalam watak
Maniam turut berperanan dalam menjelaskan tema novel tersebut.Melalui Interlok,
pengarang menceritakan sedalam-dalamnya tentang sebuahmasyarakat yang berbilang
kaum pernah hidup dan berjuang demi masa depan masing-masing. Hal ini
diperjelaskan lagi pada setiap watak yang mewakili kaum masing masing meneruskan
perjuangan hidup semasa pendudukan Jepun sehinggalah tanah air mereka terkeluar
dari kepompong penjajah.
Menerusi Interlok, pengarang menjadi ruang saranan
untuk memperbaiki dan meningkatkan nilai-nilai kehidupan masyarakat. Malah,
Interlok menjadi wadah perubahan dalam diri golongan remaja pasca merdeka
kerana golonganremaja pada zaman tersebut hanya menjadikan media cetak seperti
Interlok untuk mempelajari sejarah dan mengetahui asal-usul mereka.
Justeru, anak-anak pada hari inidapat dididik dengan sejarah bangsa dan sangat
wajar ditekuni dengan akal yang panjangpenuh saksama.Sastera melalui penggunaan
bahasa dan pemilihan diksi yang digunakan dalamhasil seni mempunyai ciri-ciri keistimewaan
yang mampu menarik hati dan minatpembaca. Melalui pembacaan dan pemahaman ia
dapat mendidik, membimbing danmengajar manusia menjadi insan berguna. Sesebuah
novel mampu membangunkan modalinsan yang cemerlang. Tidak hairanlah Interlok diangkat
sebagai sebuah novel yangmembangunkan bangsa Malaysia di alaf ini tanpa menitikberatkan
isu-isu perkauman.
Perpaduan yang ditonjolkan oleh Seman, Maniam dan
Ching Huat menunjukkan ketiga-tiga kaum di Malaysia bersatu padu dan saling
tolong-menolong antara satu sama lain demikesejahteraan dan kemakmuran hidup
di Malaysia.Interlok menunjukkan kekuatan kepada anak-anak muda masa kini
terhadap perpaduan. Ditunjukkan pada watak Maniam yang berusia 30 tahun, anak
Maniam iaitu Ramakrishnan, anak Ching Huat iaitu Yow Seng dan Seman. Semua
watak dalam Interlok mencerminkan kesungguhan anak-anak muda dalam mencapai
perpaduanwalaupun masing-masing berbeza latar belakang kehidupannya. Justeru,
Interlok mengajak rakyat Malaysia yang merdeka mencipta usaha yang bersatu
padu.Interlok adalah satu hakikat dalam kehidupan. Perjalanan kehidupan Seman(keluarga
Melayu) sebelum merdeka menunjukkan realiti kepada kehidupan masyarakat Melayu
pada masa itu. Begitu juga dengan Ching Huat (keluarga Cina) dan
Maniam(keluarga India) keluar dari tanah air masing-masing iaitu India dan
China ke tanahMelayu untuk mencari rezeki.
Jelas menunjukkan pada masa itu tanah Melayu pada
masaitu dunia rezeki bagi orang luar. Akhirnya, ketiga-tiga watak mewakili kaum
masing-masing berusaha untuk memupuk perpaduan di akhir cerita. Interlok yang
menjadi kontroversi sejak kebelakangan ini mungkin hanyadisebabkan kaitan
dengan sistem kasta Paria dan menyentuh isu lembu yang dianggap binatang suci
dalam kaum India. Malah ada juga menyentuh kaum Melayu yang dianggap pemalas
dan bodoh. Pemilihan diksi tersebut tidak dianggap melampau tetapi bagi sesetengah
pihak ia telah dianggap telah menyentuh sensitiviti kaum India dan
Melayu.Kesemua isu sensitif itu dileraikan di bab empat yang menunjukkan semua
kaum bersatu membina perpaduan demi sebuah Negara yang berdaulat.
No comments:
Post a Comment